روش اصولی فراگیری سنتور، از ابتدا تا دوره متوسطه (قسمت اول)

آموزش سنتور

روش اصولی فراگیری سنتور، از ابتدا تا دوره متوسطه (قسمت اول)

یکی از مهمترین عوامل گسترش فراگیری یک ساز در جامعه، وجود منابع آموزشی با کیفیت و در دسترس است. چه بسیار علاقه مندان یک ساز که به علت عدم دسترسی به مدرس که رابطه مستقیمی با وجود منابع آموزشی در دسترس دارد، از یادگیری ساز مورد علاقه خود باز مانده اند. این مهم جنبه دیگری هم دارد و آن وجود منابع مختلف و متنوع آموزشی برای یک ساز است که خود بعضا سبب سردرگمی بسیاری از هنرجویان شده است. لذا وجود منبع آموزشی مطمئن و با کیفیت از ملزومات گسترش فراگیری یک ساز است.

 

سنتور همیشه سازی پرطرفدار در جامعه ما بوده است. از زمان های گذشته که موسیقی برای قشر خاصی از جامعه بوده تا این چند سال اخیر که فراگیری موسیقی گسترش چشم گیری داشته است. که این خود نیز عوامل مختلفی داشته است، سهل به نظر رسیدن نوازندگی آن، صدای دلنواز و مسحور کننده و البته در دسترس بودن معلم جهت یادگیری و… . اینکه برای فراگیری یک ساز به مدرس با سواد دسترسی داشته باشیم، به شکل مستقیم به وجود منابع آموزشی با کیفیت و در دسترس بستگی دارد، چرا که آن مدرس نیز پرورش یافته همین سیستم آموزشی بوده است.

 

بر خلاف بسیاری از ساز ها که در آموزش آنها، هر مدرس از کتاب و متد آموزشی خاصی استفاده می کند، سنتور سالیان سال است که یک متد آموزشی مشخص و ثابت دارد. به عنوان مثال در فراگیری ساز تار یا سه تار، کتاب های آموزشی متنوعی وجود دارد، سبک آموزشی استاد ذوالفنون، استاد علیزاده و یا استاد ساکت. اما در مورد یادگیری سنتور، می توان گفت ۹۰ درصد نوازندگان و حتی اساتید و نوازندگان صاحب سبک امروز، با دو کتاب دستور سنتور استاد فرامرز پایور و شیوه سنتور نوازی استاد پشنگ کامکار با سنتور آشنا شده اند. البته کتاب دستور سنتور قدمت بسیار بیشتری داشته و تاریخ اولین چاپ آن به دهه ۵۰ برمی گردد. در اواخر دهه ۶۰ ، کتاب شیوه سنتور نوازی استاد پشنگ کامکار مورد استقبال مدرسین و هنرجویان قرار می گیرد.

 

ما در ادامه این مقاله و همچنین در قسمت دوم، متد آموزشی که اکثر مدرسین سنتور برای یک هنرجوی تازه کار استفاده می کنند، تا رسیدن به دوره متوسطه سنتورنوازی را جهت استفاده هنرجویان و افرادی که قصد فراگیری سنتور را دارند، شرح خواهیم داد.

 

کتاب دستور سنتور را می توان جزو اولین کتاب های آموزش موسیقی در ایران به  حساب آورد که استاد پایور با دقت خاص و مثال زدنی خود، متناسب با نیاز یک هنرجوی تازه کار، قطعات و تمرین های آن را تنظیم کرده اند. اکثر هنرجویان تازه کار در اولین برخورد با کتاب دستور سنتور، معتقدند که درس ها و تمرین های این کتاب بسیار خشک و خسته کننده است، چرا که قطعات این کتاب هدفمند برای تقویت مهارت های مورد نیاز یک نوازنده سنتور طراحی شده و به خصوص درس های ابتدایی از جذابیت ملودیک برای هنرجویان تازه کار برخوردار نیست. لذا نیاز به کتابی مانند شیوه سنتور نوازی احساس می شد که با انتشار این کتاب، مورد استقبال گسترده مدرسین جهت استفاده به همراه کتاب دستور سنتور قرار گرفت. استاد پشنگ کامکار در این کتاب، از قطعات و موسیقی های محلی و ملودیک جهت آموزش به هنرجویان استفاده کرده است. در آینده در مقاله هایی جداگانه به معرفی و بررسی این دو کتاب ارزشمند حوزه آموزش سنتور خواهیم پرداخت.

 

خرید کتاب های آموزشی سنتور از مضراب شاپ

 

همانطور که گفته شد، یک هنرجو پس از فراگیری اصول و مبانی تئوری موسیقی که از واجبات برای هر هنرجوی موسیقی است، توسط درس های ابتدایی کتاب دستور سنتور، با اصول و مبانی سنتورنوازی آشنا می شود. از نحوه صحیح مضراب گرفتن، تا شیوه درست پشت ساز نشستن و تولید صدای با کیفیت از سنتور. معمولا در این مرحله مدرسین، از درس های ابتدایی کتاب شیوه سنتورنوازی جهت آشنایی هنرجو با مبحث زمان و ریتم درموسیقی استفاده می کنند.

 

پس از فراگیری اصول اولیه نوازندگی، هنرجو وارد مرحله جدیدی از فراگیری سنتور شده که در این مرحله با مفاهیم درک وزن و ریتم آشنا می شود. یکی از مهمترین اصولی که هر نوازنده ای باید به خوبی درک کرده باشد، ریتم است. چه بسیار نوازندگانی که قطعات آزاد یا آوازی (بدون وزن)، را زیبا و دلنشین می نوازند اما در اجرای قطعات وزن دار و ریتمیک لنگ می زنند. این نوازندگان معمولا در کار گروهی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند، چرا که فرایند درک وزن، ریتم و زمان در آنها به درستی شکل نگرفته است.

 

این مطلب در قسمت دوم تکمیل خواهد شد.

 

 

نگارش و تدوین: تیم تولید محتوای مضراب شاپ

هرگونه کپی برداری بدون ذکر نام ولینک مضراب شاپ، قابل پیگرد می باشد.

درباره نویسنده

نظر خود را ارسال کنید